Zaměstnanecká karta vydaná Českou republikou je povolení k dlouhodobému pobytu za účelem výkonu zaměstnání na území České republiky. Cizinec, který má zaměstnaneckou kartu, je oprávněn:
Zaměstnanecká karta tedy spojuje oprávnění k pobytu i oprávnění k zaměstnání.
Pro vydání zaměstnanecké karty je nezbytná pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti nebo smlouva o smlouvě budoucí, v níž se strany zavazují v ujednané lhůtě uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti obsahující ustanovení, ze kterého vyplývá, že bez ohledu na rozsah práce měsíční mzda, plat nebo odměna cizince nebude nižší než základní sazba měsíční minimální mzdy a týdenní pracovní doba bude činit nejméně 15 hodin.
Platnost zaměstnanecké karty je na dobu výkonu zaměstnání stanovenou v pracovní smlouvě, nejdéle však na 2 roky.
Zaměstnanecká karta je určena pro cizince, ze zemí, které nejsou členy Evropské unie a na které se nevztahuje některá z výjimek uvedených v § 98 a § 98a) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, nebo kteří jsou povinni mít povolení k zaměstnání v souladu s § 89 odst. 2 a odst. 4, § 95, § 96 a § 97 zákona o zaměstnanosti.
Upozornění: Občané zemí Evropské unie, Norska, Islandu, Lichtenštejnska, Švýcarska a jejich rodinní příslušníci nepotřebují pro práci v České republice ani zaměstnaneckou kartu, ani modrou kartu, ani povolení k zaměstnání.
Zaměstnanecká karta se vydává na konkrétní volné pracovní místo v České republice. Místa určena pro zaměstnanecké karty jsou zejména ta, která se nedaří obsadit domácí pracovní silou, tj. zejména pracovníky z České republiky nebo EU.
Místa určená pro žadatele o zaměstnaneckou kartu můžete najít v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty (dále jen "centrální evidence míst určených pro zaměstnanecké karty") přístupné na internetu.
Můžete si zde také ověřit, jestli na volné místo, o kterém jste se dozvěděli jinde, lze zaměstnaneckou kartu vydat.
U každého z volných pracovních míst najdete důležité údaje o tomto pracovním místě. Najdete zde také formulář žádosti o zaměstnaneckou kartu.
K žádosti o zaměstnaneckou kartu se přikládá již uzavřená pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti nebo smlouva o smlouvě budoucí. Kontaktujte zaměstnavatele a domluvte se na podmínkách uzavření pracovní smlouvy.
Kontaktní údaje zaměstnavatele naleznete u volného místa. Strukturovaný životopis můžete vyplnit v rubrice Nabídka práce a životopis. Můžete také použít odkaz „dotaz na volné místo“ umístěný u většiny nabídek.
Žádost o zaměstnaneckou kartu se podává na zastupitelském úřadu České republiky v souladu s vyhláškou Ministerstva vnitra č. 429/2010 Sb., stanovící výjimky z povinnosti cizince požádat o vízum nebo povolení k pobytu na místně příslušném zastupitelském úřadu. Občané států, které jsou uvedeny v této vyhlášce, mohou podat žádost o zaměstnaneckou kartu na kterémkoli zastupitelském úřadu ČR.
Na území ČR, přímo na odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra, mohou žádost podat cizinci v průběhu svého pobytu v ČR na vízum k pobytu nad 90 dní nebo na povolení k dlouhodobému pobytu.
Pro výkon lékařského povolání na území ČR je u lékařů, zubních lékařů
a farmaceutů, kteří nezískali odbornou kvalifikaci v jiném členském státě
EU, nutné úspěšné vykonání aprobační zkoušky. Stejný požadavek je kladen
také i pro výkon nelékařského zdravotnického povolání.
Bližší informace poskytne zaměstnavatel nebo je lze nalézt na webových
stránkách Ministerstva zdravotnictví: www.mzcr.cz,
sekce Odborník, Zdravotník - Vzdělávání
a uznávání kvalifikací.
Za přijetí žádosti zaplatíte na zastupitelském úřadu poplatek ve výši 1 000 Kč v příslušném ekvivalentu v cizí měně.
Vaše žádost bude postoupena odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra, který ji posoudí a rozhodne, zda jí vyhoví.
Zastupitelský úřad Vás vyrozumí o tom, zda bylo Vaší žádosti o zaměstnaneckou kartu vyhověno. Pokud ano, obdržíte od zastupitelského úřadu vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem převzetí zaměstnanecké karty a můžete přijet do České republiky.
Před vyznačením víza budete požádáni o předložení dokladu o uzavření cestovního zdravotního pojištění.
V České republice potom do 3 pracovních dnů ode dne vstupu na území:
Po převzetí potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty můžete začít pracovat, a proto se bez prodlení dostavte ke svému zaměstnavateli .
Pokud budete chtít změnit pracovní zařazení u současného zaměstnavatele, nebo změnit zaměstnavatele, nebo být zaměstnán na další pracovní pozici (u současného nebo nového zaměstnavatele), musíte požádat Ministerstvo vnitra o souhlas s touto změnou. Více informací naleznete na stránkách Ministerstva vnitra.